Werkwijze
Bij ons in de praktijk kijken we niet alleen naar het kind dat wordt aangemeld, maar naar het hele gezin. Alles wat in een gezin gebeurt, hangt met elkaar samen. Als er bij één iemand iets vastloopt heeft dat invloed op de ander. Daarom werken we systemisch: we kijken naar het geheel en niet alleen naar het gedrag van het kind.
Na aanmelding bespreken we eerst samen wat er precies speelt. Soms starten we na het eerste gesprek meteen met het kind, maar vaak beginnen we met een aantal systeemgesprekken met de ouder(s)/ verzorger(s). In die gesprekken kijken we wat er nodig is en waar de verandering kan beginnen.
Onze ervaring is dat het niet altijd nodig is om met het kind in therapie te gaan. Soms helpt het juist om met de ouder(s) en of verzorger(s) te werken, of om samen te kijken naar de manier waarop jullie als gezin met elkaar omgaan. Een kleine verandering bij de één kan al iets in beweging brengen bij de ander.
We vinden het belangrijk dat een kind niet de drager hoeft te zijn van wat in het systeem speelt. Vaak laat een kind door zijn gedrag juist iets zien wat aandacht nodig heeft. Als de ouder(s) en of verzorger(s) dit kunnen herkennen komt er ruimte en ontspanning en mag het kind weer gewoon kind zijn.
Vaak werken we daarom tegelijk met het kind en de ouder(s) en of verzorger(s). Zo komt er sneller verandering en groeit er meer rust, verbinding en vertrouwen bij iedereen.
Wanneer het gedrag (ook) op school zichtbaar is, kan het helpend zijn om naast de lopende behandeling een observatie in de klas te doen.
Een schoolobservatie wordt ingezet om een goed beeld te krijgen van het kind in de schoolsituatie. De informatie die tijdens de observatie wordt verzameld, gebruiken we om het kind en de omgeving beter te begrijpen en om de behandeling goed af te stemmen.
We werken samen aan groei, vertrouwen en meer verbinding in het gezin.
Contact opnemenNeem gerust vrijblijvend contact op voor persoonlijk advies. Bel 06-18982122 of laat uw gegevens achter.
Uit de praktijk...
‘J’ is 6 jaar en woont in een pleeggezin. Ze heeft veel nare dingen meegemaakt en weet niet wie ze kan vertrouwen. Eigenlijk vertrouwt ze alleen zichzelf. ‘J’ besteedt veel aandacht aan het neerzetten van het speelgoed. Ze zet hekken om haar fort heen ter bescherming. Pas als ‘J’ vindt dat haar plek voldoende beveiligd is kan het spel starten. Uit het spel wordt duidelijk dat ‘J’ met de hekken kan regelen welke ridders naar binnen mogen en welke niet. Zo kan ‘J’ ervaren dat zij invloed heeft op het spel en ook op haar leven. samen met 'J' laten we de ridders hardop overleggen over de strategie. 'J' krijgt de tijd om te zien of het spel gaat zoals zij wil. De eigenschappen en gevoelens van de spelfiguren worden verwoordt en 'J' neemt dit voorzichtig over. ‘J’ vertelt hoe het verhaal zal verlopen. (Pleeg)ouders geven aan dat ‘J’ thuis rustiger is sinds zij speltherapie heeft. Ze merken dat ‘J’ beter kan vertellen wat er aan de hand is. Ze laat in de thuissituatie al zien wie ze vertrouwt.